دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
03 اسفند 1400 - 09:38

بینش، منش و روش در فرزند روح‌الله و خط رهبری

امروزه حزب‌الله لبنان با رهبری سید حسن نصرالله تبدیل به بزرگ‌ترین کابوس رژیم صهیونیستی در منطقه شده است؛ کابوسی که طی سالیان گذشته بار‌ها در نبرد‌های مختلف سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را مغلوب خویش کرده است.
نویسنده :
مجید رضوانی
کد خبر : 11159

پایگاه رهنما:

فوریه ۱۹۹۲، رژیم صهیونیستی تصمیم به ترور سید عباس موسوی، دبیر کل حزب‌الله لبنان گرفت. البته در آن زمان تحلیلگران امنیتی موساد گمان نمی‌کردند که جوانی ۳۲ ساله به نام سید حسن نصرالله جایگزین آن شهید شده و حزب‌الله را با سرعت بیشتری به سمت بازدارندگی و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ببرد. امروز حزب‌الله لبنان با رهبری سید حسن نصرالله تبدیل به بزرگ‌ترین کابوس رژیم صهیونیستی در منطقه شده است؛ کابوسی که طی سالیان گذشته بار‌ها در نبرد‌های مختلف سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را مغلوب خویش کرده است.
سید حسن فرزند یک خانواده پرجمعیت سبزی‌فروش در لبنان است، و در شرق بیروت بزرگ‌شده است. دست تقدیر باعث شد تا با سید عباس موسوی آشنا شده و عشق سیدموسی‌صدر در دلش ریشه پیدا کند. سید حسن نصرالله ازلحاظ علمی در رده شاگردان محمدباقر صدر در نجف قرار دارد. اهمیت نهضت در منطقه را دریافت. سید حسن در ابتدای مبارزه به جنبش امل پیوست، اما همیشه با خود فکر می‌کرد که ظرفیت‌های درونی عمل برای دیوار بلند طبع و شهادت خواه او کوتاه است. همین اتفاق باعث شد تا او همراه با برخی نیرو‌های انقلابی امل و حزب‌الدعوه بیروت و چریک‌های مسلمان وابسته به فتح، حزب‌الله را تأسیس کند. او در این مسیر الهی یک حکم محکم و آسمانی نیز از پیر جماران داشت. در ۲۱ سالگی امام خمینی (ره) برای او نوشت: «و بعد، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدحسن نصرالله دامت افاضاته، از طرف اینجانب مجازند در تصدی امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه و صرف مظالم عباد و زکات و کفارات را در مصارف مقرره شرعیه؛ و در مورد سهمین مبارکین نیز مجازند در اخذ و صرف آن در مخارج خودشان به نحو اقتصاد؛ و در مورد مازاد بر مخارج نیز مجازند نصف آن را در مخارج سادات عظام کثرالله امثالهم و ترویج شریعت مقدسه صرف نموده و نصف دیگر را ارسال دارند.» سید حسن نصرالله در حزب‌الله در کادر مرکزی درخشید. معاون اجرایی حزب شد.
او اولین فرمانده عربی بود که سر اسرائیلی‌ها را به سنگ کوبید، فرزندش هادی را به خط مقدم جنگ فرستاد و خود به تماشای رزم‌آوری او نشست، او همان‌قدر که در میدان جنگ، خاری در چشم دشمن است، در سیاست داخلی و مراودات مردی اهل کرامت با طبعی بالاست، چه بسیار روز‌هایی که فرزند حریری به طمع دلار سعودی در برابر او صف‌آرایی کرد و هر بار که توسط آل سعودی تحقیر شد؛ خود به فرودگاه بیروت رفته و با جمله «خوش‌آمدی فرزندم» او را در آغوش گرفت. این چهره مبارزاتی و آن سیره سیاسی از او پدری مهربان برای همه مردم لبنان ساخته و همه او را با عنوان مقاومت اسلامی یاد می‌کنند. طیف جمعیتی لبنان تکثر و تنوع بسیاری دارد؛ ۱۷ فرقه دینی در لبنان به رسمیت شناخته‌شده‌اند که عبارت‌اند از ۵ فرقه اسلامی (سنی، شیعه، دروزی، علوی و اسماعیلی)، ۱۱ فرقه مسیحی (مارونی، ارتدوکس، پروتستان، کاتولیک، ارمنی و...) و فرقه کم‌جمعیت یهودیان. در نگاه اول شاید ایجاد همبستگی بین این جمعیت متکثر لبنان، غیرممکن به‌نظر برسد، اما وقتی روند واکنش‌های مردم در مقاطع حساس لبنان را می‌بینیم، متوجه هم‌بستگی عمیق مردم لبنان در تحولات مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌شویم. به‌طوری‌که در بسیاری از مقاطع سرنوشت‌ساز تاریخ ۴ دهه اخیر لبنان همین همبستگی عامل پیروزی این کشور به‌اصطلاح ۷۲ ملت بر مشکلات بوده؛ در ایجاد و تداوم این هم‌بستگی ملی، حزب‌الله لبنان نقش پررنگی داشته است. همبستگی میان تمامی این فرقه‌ها هنر سید حسن نصرالله است. او در این مسیر، چون مراد خود (سید علی خامنه‌ای) عمل کرده و نگاه او به سیاست، نگاهی فراتر از مرز‌های ماتریالیستی است. جولیا پطروس خواننده لبنانی باآنکه مسیحی بود در وصف حزب‌الله گفت: «ما باید عبای سید حسن نصرالله را بگیریم و پاره‌های آن را به بدن فرزندانمان بزنیم تا آن‌ها غیرت دفاع از مملکتشان را پیدا کنند.» حتی او برای نشان دادن ارادت و همراهی خود با حزب‌الله تنها به این جملات اکتفا نکرد و ترانه‌ای بانام «خورشید حق» را خواند.

منش، روش و بینش سید حسن به‌مرور او را از یک چهره ملی در داخل لبنان به یک شخصیت بین‌المللی تبدیل کرده است. حالا تمام مردم جهان او را به‌عنوان نماد مقاومت در منطقه می‌شناسند؛ وجهه استکبارستیزی و حمایت از محرومان و مستضعفان رهبر حزب‌الله لبنان را میراث دار واقعی راه روح‌الله خمینی (ره) تبدیل کرده است. دریکی از راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن یکی از حاضران در جمعه پلاکاردی در دست گرفته بود با این عنوان که «سید حسن نصرالله، فرزند روح‌الله». به‌راستی‌که خداوند فراتر از ویژگی‌های ژنتیکی او را به فرزند راستین راه خمینی بزرگ بدل کرده است. لیونی وزیر امور خارجه پیشین رژیم صهیونیستی در شرح آن شاگرد مکتب امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله العالی) اعتراف می‌کند که هرگاه که نصرالله سخنرانی می‌کند، خود را می‌بازیم. این شاگرد مکتب انقلاب اسلامی در پارسایی و زهد نیز جای پای امام (ره) و رهبر انقلاب گذاشته است. افراد نزدیک به دبیر کل حزب‌الله درباره زندگی شخصی‌اش چنین نقل می‌کنند که اغلب بیدار است، یا به کار مشغول است و یا به عبادت، لذا ساعات اندکی را به خود اختصاص می‌دهد. خوابیدن روی تخت و رختخواب نرم را رد می‌کند، حتی به تشک اسفنج هم رضایت نمی‌دهد، رختخوابش رواندازی است که روی زمین انداخته می‌شود.
حزب‌الله لبنان به‌عنوان بازیگری فراملی از ابتدای تأسیس خود تاکنون توانسته در فعالیت اجتماعی و سیاسی خود روند رو به رشد داشته و دستاورد‌هایی را برای لبنان و امنیت محور مقاومت همراه داشته باشد. هدف اساسی مقاومت شکل‌دهی و بسیج منابع و امکانات در برابر استکبار است. مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری تدریجی مقاومت آن بود که نیرو‌های مردمی و هسته‌های مقاومت توانایی دفاع از کشور را در برابر قدرت امپریالیستی ایجاد کرده و تثبیت کنند. به همین منظور، هسته‌های مقاومت و نهضت‌های انقلابی در سراسر جهان اسلام و دنیا فعال شدند و مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان مبتنی بر پارادایم «راه حسین استراتژی پیروز» به حرکت درآمد. این پارادایم فکری به فرهنگ شهادت‌طلبی تبلوریافته و اینک خالص‌ترین نیرو‌های انقلابی در بطن حزب‌الله لبنان، پرورش‌یافته‌اند. سید حسن نصرالله با تکیه بر راه حسینی و ارادت عمیق و خالصانه به، ولی فقیه زمان در دل مردم ایران نیز جا بازکرده و حالا بسیاری او را شهید زنده راه مقاومت می‌دانند.

ارسال نظرات